Ustawa zmieniająca wprowadza szereg nowych pojęć, takich jak:
Konsekwencją tej zmiany jest zwiększenie wpływu społeczeństwa na wydawanie decyzji w tych sprawach.
Organy administracji publicznej są zobowiązane umożliwić interesariuszom planowania i zagospodarowania przestrzennego, udział w przygotowaniu aktów planowania przestrzennego, w tym:
Ponadto są one zobowiązane prowadzić działania edukacyjne i informacyjne o istocie, celach i zasadach planowania i zagospodarowania przestrzennego, a także inicjować, umożliwiać i wspierać działania służące rozwijaniu dialogu między interesariuszami w ramach kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej oraz zwiększać udziału interesariuszy w kształtowaniu i prowadzeniu polityki przestrzennej.
Plan ogólny gminy, w formie aktu prawa miejscowego, to nowe narzędzie planistyczne.
Nowe rozwiązanie ustawowe zastępuje dotychczasowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i będzie stanowiło podstawę do uchwalania planów miejscowych oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy.
Uchwalenie planu ogólnego zostanie poprzedzone określeniem przez gminy stref planistycznych oraz gminnych standardów urbanistycznych i dostępności urbanistycznej, a także ustaleniem obszarów uzupełnienia zabudowy i wskazaniem obszaru zabudowy śródmiejskiej. Ustalenia zawarte w planie ogólnym będą wiążące zarówno na etapie sporządzania planów miejscowych oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy.
Ustawodawca założył konieczność sporządzenia planów ogólnych do końca 2025r. co, z uwagi na krótki termin i rozmiar przedsięwzięcia, już w chwili obecnej budzi wątpliwości co do możliwości jego dochowania przez gminy.
Konsekwencją wprowadzenia planu ogólnego gminy jest uchylenie przepisów w sprawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin.
Można ją zastosować w przypadku zmian planu miejscowego lub ogólnego wymienionych w ustawie, w tym w zakresie instalacji OZE.
W ramach postępowania uproszczonego pomijany jest etap zbierania wniosków do projektu planu miejscowego. Ponadto wójt, burmistrz albo prezydent miasta jest zobowiązany do jednoczesnego wystąpienia do wojewody o wyrażenie zgody na zastosowanie postępowania uproszczonego.
Zintegrowane plany inwestycyjne, będące formą planu miejscowego, mają w swoim założeniu zastąpić i zmodyfikować rozwiązania specustawy zwanej „Lex Deweloper” oraz ułatwić realizację dużych projektów inwestycyjnych.
Głównym celem unormowania ZPI jest umożliwienie gminom swobodniejszej lokalizacji i realizacji inwestycji przy zachowaniu zgodności z planem ogólnym oraz przy większym stopniu partycypacji społecznej. Przepisy wprowadzone na mocy nowelizacji regulują w tym zakresie relacje gmina–inwestor, zapewniając większą transparentność przy partycypacji inwestora w procedurze uchwalania planu miejscowego.
Kluczowym elementem jest umowa urbanistyczna definiująca zobowiązania inwestora wobec gminy, w tym pokrycie kosztów uchwalenia planu oraz wkład w rozwój infrastruktury publicznej. To rozwiązanie ma na celu nie tylko przyspieszenie procesu inwestycyjnego, ale także zapewnienie, że inwestycje te będą służyć szeroko rozumianemu dobru publicznemu.
Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest dopuszczalne wyłącznie na obszarze uzupełnienia zabudowy wyznaczonym w planie ogólnym
Wprowadzony Rejestr Urbanistyczny jest źródłem informacji i danych, w tym danych przestrzennych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Wprowadzone strategie rozwoju lokalnego lub ponadlokalnego, mają charakter obligatoryjny i zawierają modele struktury funkcjonalno-przestrzennych jednostek samorządu terytorialnego oraz ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w tej jednostce.
Toszecka 25 B / 6 (IIp.)
44-102 Gliwice
NIP 648 248 81 20
Rachunek bankowy ING Bank Śląski
44 1050 1298 1000 0090 7655 5805